Monday 2 April 2012

Semakan Kemasukan Matrikulasi 2012

Semakan Kemasukan Matrikulasi 2012 tak lama lagi sebenarnya akan dikeluarkan dan semestinya budak budak lepasan spm 2011 akan berdebar debar menunggu giliran mereka masing masing dan seperti biasa ada yang akan layak ke matrikulasi dan ada yang gagal, gagal dan layak bukan persoalannya namun yang penting anda sudah berusaha sedaya upaya dalam mencapai cita cita anda.
Setelah result SPM telah keluar pada 20 mac yang lalu, pelajar lepas Spm sebenarnya boleh meminta untuk menyambungkan pengajian di Malaysia di mana mana sahaj yang dikehendaki oleh mereka termasuk di Malaysia ini dan diantara nya ialah di Kolej Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia(KPM) untuk sesi 2012 dan 2012 selepas mereka memperolehi keputusan Spm beberapa minggu yang lepas dan sebenarnya tarikh tamat untuk mencalonkan diri anda di pusat pengajin tersebut sebenarnya telah tamat.
Sebenarnya semakan tersebut boleh di buat oleh anda dengan beberapa cara selepas tengah hari 25 april 2012 iaitu hari rabu minggu terakhir pada bulan 4 kira kira 3 minggu lebih dari sekarang dan antara cara anda untuk menyemaknya ialah dengan cara online ke kementerian pengajian tinggi iaitu dengan ber”URL” Bahagian Matrikulasi KPM, Selain dengan cara online anda juga boleh menyemaknya dengan cara Sistem Pesanan Ringkas atau di panggil SMS namun kemudahan Sistem Pesanan Ringkas (SMS) mungkin akan di caj oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia dalam sekitar 20 sen hingga RM1, jadi admin mencadangkan anda untuk menyemak keputusan dengan cara di atas talian seperti URL yang admin bagi diatas.
Namun Sekiranya anda gagal melayakan diri anda menjadi pelajar matrikulasi anda dapat membuat rayuan lepada Bahagian Matrikulasi KPM sama ada rayuan Ke Program Satu Tahun (PST) atau Program Dua Tahun (PDT). Namun rayuan hanya boleh dibuat kepada pelajar yang telah membuat pemohanan sebelum ini.
Di bawah ialah cara untuk anda membuat semakan

Semakan Kemasukan Matrikulasi Secara Online

Untuk menyemak secara online, sila lawati laman sesawang Bahagian Matrikulasi KPM. Anda akan diminta untuk mengisi beberapa butiran sebelum membuat semakan permohonan anda seperti No. I/C dan Nombor Pin.

Semakan Kemasukan Matrikulasi Melalui SMS

taip MOE <jarak> MAT <jarak> No.KP dan hantar kepada 15888
Contoh: MOE MAT 920809064456 dan hantar ke 15888
Sebenarnya Semakan Kemasukan Matrikulasi 2012 ini salah satu cabang untuk anda memercu kegemilangan hidup anda dan anda harus lah belajar bersungguh sungguh jika anda berjaya dalam hidup anda ini walaubagaimanapun anda harus la belajar elok elok dan agar Semakan Kemasukan Matrikulasi 2012 dapat membantu anda terima kasih

No comments:

Post a Comment

About

Search This Blog

Blogger templates

ini